Park Narodowy Gór Stolowych

K víkendovému treku do polského národního parku Stolových hor, který se nachází pouhých 12 km přes hranici severně od Náchoda, došlo poměrně náhodou. Jednou, když jsem cestoval prstem po mapě po Orlických horách, můj prst přeskočil k bratrancům a sestřenicím do Polska a našel tento krásný kus země...

Do Náchoda jedeme s Honzou vlakem v pátek, kde se k nám přidává kamarádka Hanka. Jelikož měl náš vlak zpoždění, přecházíme hranici do Kudowy-Zdrój po nejkratší turistické trase přes vesničku Brzozowie.
Ihned po sestoupení z cesty za Náchodem na značenou turistickou trasu nás (mě nejvíc) zaujímá sytě červené zbarvení půdy. Podobně červené zbarvení půdy jsem vídával v oblastech žateckého chmele. Po 4 km přicházíme do Brzozowie, kde se nachází barokní kostel sv. Petra a Pavla z roku 1400. Kostel je zajimavě rozdělen. :)

Z Brzozowie pokračujem přímo do Kudowy. Začlo se však pomalu smrákat a tak bloudíme lesem. Před námi je však nějaké městečko. Kudowa-Zdrój! Scházíme k němu a po levé ruce máme velký rybník, u kterého nakonec přebýváme přes noc ve stanu.

Noc byla chladná s teplotou kolem nuly a potom během dne to taky nebyla žádná sláva. Vyrážíme kolem 9. a jdeme rychle, abychom se zahřáli. Tento den chceme projít 3 největší turistické atrakce NP - nejvyšší horu Stolových Hor Szczeliniec Wielki (česky Velká Hejšovina), položený 919 m. n. m., Bledne skaly a skalní hřiby. Přecházíme lázeňskou Kudowu a jdeme po zelené na Darnków. Ztrácíme značení a nakonec scházíme do vesnice Dańczów. I přes to, že jsme si zašli, jdeme svižným tempem a vzdálenosti lámeme rychlostí blesku. 1. kameny a skály nacházíme na místě zvaném "Sawanna Afrykańska", čili Africká Savana. Jde o kus louky, s "pohozenými" velkými kameny. V parném létě, když je tráva sežehlá sluncem se zde prý doopravdy můžete cítit jako v Africe na savaně. :)

Dále jdem přes bývalou tvrz "Fort Karola", z které už zbylo jen pár kamenů. Kolem je však spousta zajimavých skalek i s výhledem na Szczeliniec Wielki.

Z Vyhlídky na Fort Karola taktéž vidíme Karlów, malou osadu pod Szczeliňcem, kam jsme pokračovali. Je tam několik hotelů a restaraucí. Po cestě na Szczeliniec se prochází kolem dřevěných stánků s občerstvením a prodejem suvenýrů, které však teď, mimo hlavní sezónu, byly zavřené.
Szczeliniec je rozdělen na Velký a Malý, ale z důvodu ochrany pestré fauny a flóry je vstup povolen pouze na Velký. Z Karlówa nám podle ukazatele času na rozcestníku měla trvat cesta na vrchol 40 minut, ale my to zvládáme za polovíc, což jen dokazuje tempo, kterým jsme po celý den šli. A to ještě, jak se říká, v "plné polní" s krosnami na zádech.
Sczeliniec Wielki je nejčastěji navštěvovaným místem Stolových hor a nutno říci, že oprávněně. Z vrcholu za pěkného počasí můžete dohlédnout až do Krkonoš. Nachází se zde plno průlezek mezi skalními bloky.

Na Szczeliňci nabíráme síly a chystáme se na závěčný spurt. Sestupujeme dolů, abychom opět stoupali a to do Blednych skal. Den se pomalu začal sklánět, když jsme dorazili do Blednych skal. Zde,  Chtěli jsme ten den ještě dojít zpět do Kudowy a po celodenní námaze nechat naše unavená těla zrelaxovat v místním aquaparku. To však nestíháme a tma nás zastihla pod Blednými skalami. Nezbývalo nic jiného, než přespat přímo na území národního parku. Po 30 km s převýšením 1400 m, různých změnách počasí, spíme tuto noc všichni tři jako zabití.
Nad ránem nás budí houkající sovy a my slézáme už jen 6 km do Kudowy, kde nás čeká aquapark, který stojí fakt za to. Na 1. pohled se zdá zastaralý, ale když pak zkoušíte atrakce, které tam jsou, musíte uznat, že 1. pohled byl zkresleny. Tetelili jsme se blahem pod tryskami masírujícími nohy a záda. Využil jsem také možnosti jít do suché sauny a po studené sobotě jsem si výsostně chrochtal. :)
Po bazéně obědváme v místní "smažalni ryb", kde si člověk může ulovit rybu přímo z rybníka a tu mu pak přichystají.

Po obědě se vracíme autobusem do Náchoda, kde se loučíme s Hančou a pak už s Honzou nasedáme na vlak směr domov.
Nezbývá než říct, že návštěvu tohoto národního parku více než doporučuju. Pro více informaci doporučuju shlédnout ze záznamu krátký dokument ČT s Tomášem Kočkem. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10393999546-park-narodowy-gor-stolowych/412236100221004/video/Autor fotek: Jan Brabec

Autor: Michael Augustini | sobota 25.4.2015 12:13 | karma článku: 12,94 | přečteno: 553x

Michael Augustini

Turecko - výstup na Kačkar Dagi (3923 m. n. m.)

Po 4 dnech v Gruzii jsem se stopem přesunul do Kačkarských hor v Turecku. Po subtropech gruzínského pobřeží jsem se těšil na chlad tureckých hor...

25.10.2015 v 15:01 | Karma: 9,39 | Přečteno: 355x | Diskuse| Cestování

Gruzie - hora Kazbek a přístav Batumi

Na konci srpna jsem si vyletěl na výlet do Gruzie. Říkal jsem si, že by bylo moc fajn jít nazpět do ČR pěšky. Jak to nakonec celé dopadlo? Úplně jinak, ale nutno říci, že na zajímavosti to tomuto výletu neubralo. Čtěte dál...

14.9.2015 v 22:47 | Karma: 12,33 | Přečteno: 561x | Diskuse| Cestování

Michael Augustini

Cesta do Gruzie - nazpět do ČR pěšky?

Zní to možná šíleně, ale přesně takhle to chci udělat. Zítra letím do Gruzie a pokud najdu ve vesničce Stěpansminda stejně laděné odvážlivce, pokusím se vystoupit na horu Kazbek. No a z Kazbeku jít pak do ČR pěšky, a bez peněz...

30.8.2015 v 17:37 | Karma: 8,60 | Přečteno: 485x | Diskuse| Cestování

Numerologie

Nikdy předtím bych nevěřil, že půjdu do něčeho takového, jako je numerologický rozbor data narození. Jelikož jsem ale duchovně založený člověk a různým, i velmi alternativním, metodám sebepoznání nakloněn, tak jsme do toho šel...

6.8.2015 v 18:39 | Karma: 7,12 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní

Poznej Česko

Vydej se na cestu a objev krásy své vlasti stejně jako je poznám i já. Bude to stát jen pár korun. Ano, i letos se tuzemské železnice dočkají prázdninové jízdenky Českých dráh. Chceš vědět víc? Tak čti dál!

10.6.2015 v 20:43 | Karma: 7,83 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Budoucnost závisí na tom, co děláme právě teď!